Betaalde artikelen in de Mooikrant
Op hun website zeggen oprichters Jeroen en Bas geen enkele moeite te hebben om de Mooikrant vol te krijgen. Dorpsbewoners komen artikelen, columns en nieuwsfeiten aandragen. Ze zijn [“… een soort van clubblaadje voor het hele dorp”]. Helaas moet je wel betalen als je bij die club wilt horen.
Een heleboel Brabantse dorpen zijn gezegend met de Mooikrant. Zo heb je de MooiSonenBreugelKrant, de MooiBalkumkrant, de MooiRooikrant, enz. Het nieuwsblad is een combinatie van krant en nieuwssite en is opgezet door Bas van Turnhout en Jeroen van de Sande uit Sint Oedenrode. Hun motto is: voor en door de lezers.

Betaalde aandacht
Als zzp-er zocht ik een manier om te vertellen wat ik doe. In de Mooikrant zag ik ondernemers voorbij komen die vertelden hoe ze hun bedrijf begonnen waren of waarom klanten vooral bij hen moesten komen. Ze kregen volop de ruimte met een artikel en een foto. Een ideale manier om jezelf te presenteren in je dorp. Dat leek mij ook wel wat. Immers, ik woon hier nog niet zo lang en niemand weet wie ik ben. Ik belde naar de Mooikrant.
Nu leef ik niet onder een steen. Ik weet dat je voor reclame moet betalen. De inhoud van de krant deed echter vermoeden dat ze stukken schreven over ondernemers. Helaas, zo zat de vork niet in de steel. Of ik even vijftig euro wilde overmaken. Ik vroeg waarom. Het meisje vertelde dat de artikelen over ondernemers betaald waren.
“O, dus het zijn advertorials?”, vroeg ik. Ze kende het woord niet.
“Het zijn dus geen artikelen, maar reclameberichten?”, vroeg ik nogmaals. Beschaamd gaf ze toe dat dit inderdaad het geval was. Ik vroeg haar om dat er dan voortaan bij te zetten.
Drie opties
Het komt er op neer dat je bij de Mooikrant drie opties hebt:
1. De redactie vindt je interessant genoeg om een artikel over je te schrijven.
2. Je betaalt een klein bedrag voor een advertorial en doet net alsof de redactie je interessant genoeg vond om een artikel over je te schrijven.
3. Je betaalt de hoofdprijs voor een advertentie en voelt je achteraf een sukkel omdat er een prachtig ‘artikel’ over je concurrent in de krant staat.

Ad 1. Dit komt bijna niet voor want er ìs bij de meeste Mooikranten geen echte redactie. De Mooikrant roept regelmatig hobbyschrijvers op om gratis voor hen te werken.
Ad 2. Goede optie maar oneerlijk: een artikel heeft maatschappelijke waarde, daar wordt nooit voor betaald. Een avertorial dient als zodanig bekend gemaakt te worden.
Ad 3. Je hebt boter op je hoofd als je betaalt voor een advertentie terwijl een advertorial maar vijf tientjes kost.
Sufferdje
Ik dacht altijd dat de benaming ‘het plaatselijke sufferdje’ op het medium sloeg. Nu weet ik dat het de adverteerders betreft.
Foto’s: Mooikrant.nl